Főoldal » Kalendárium

Kalendárium

155 évvel ezelőtt történt…

2012. augusztus 01, szerda



Jász-Nagykun-Szolnok megyei kalendárium, melyben hónapról hónapra felelevenítjük ünnepi szokásainkat, megemlékezünk fontosabb évfordulóinkról.



155 évvel ezelőtt történt…
Az első szolnoki vasúti híd és elkészítője
Gregersen Gudbrand (Strand, Norvégia, 1824. ápr. 17. – Budapest, 1910. dec. 24.)
 
 
A Pest-Szolnok vasútvonal Debrecenig történő kiépítésének munkái 1852–53-ban kezdődtek meg. Ennek egyik legfontosabb szolnoki építménye a tiszai faszerkezetű vasúti híd volt, amely elkészülte után két évtizedig az ország legjelentősebb folyami hídjának számított.   
Ennek elkészítésével a Tiszavidéki Vasúttársaság a jó nevű építési vállalkozót, a norvég származású Gregersen Gudbrand (Strand, Norvégia, 1824. ápr. 17. – Budapest, 1910. dec. 24.) bízták meg. Gregersen eredetileg Münchenben tanult, és 1847-ben jött Magyarországra, ahol a Vág fölötti hidak építésével bízták meg. 1848–49-ben mint utász, azaz műszaki katona szolgált a honvédségnél. 
A fa cölöpjármokon nyugvó, feszítőműves híd tíz meder feletti és 28 ártéri áthidaló szerkezettel rendelkezett. A meder feletti nyílások közül kilenc hossza 18,96, egy pedig 22,78 métert tett ki. Az ártéri nyílások egyenként 11,38 méteresek voltak. Az 512 méter hosszúságú hídszerkezetet a vasúttal együtt, 1857. november 23-án adták át a forgalomnak, és egészen 1888-ig volt használatban.  
A mérnök és vállalkozó Gregersen sikeres életutat járt be, közreműködött több mint 50 vasúti híd és számos vasútvonal kiépítésében. Így a Buda-Kanizsa vonalon ő készítette el az összes vasúti híd faszerkezeteit, majd közreműködött a gyulafehérvár–marosvásárhelyi, a kolozsvár–géresi, a nagyvárad-eszéki vasútvonalak, és az itteni vasúti hidak kiépítésben. 1865-től középületek építésével is foglalkozott. Kivitelezőként említették a budapesti Keleti és Déli pályaudvar, a Parlament, a Népszínház, a debreceni Törvényszéki Palota, a szegedi református templom kapcsán, de részt vett az 1879-i árvíz által elpusztított Szeged újjáépítésében és a fiumei kikötő kialakításában.
 
Dr. Bagi Gábor muzeológus
 

Képaláírások
1. kép
Az új szolnoki vasúti híd
 
2. kép
Gregersen Gudbrand, 1850-es évek vége
 
3. kép
Weinwurm Antal: A szolnoki vasúti híd építés közben